Prawa dziecka

Polska może poszczycić się bogatą tradycją związaną z promowaniem praw dziecka, począwszy od postaci Janusza Korczaka, cenionego na świecie działacza na rzecz godnego traktowania dzieci, po Ludwika Rajchmana, pomysłodawcę stworzenia międzynarodowej organizacji działającej na rzecz dzieci - UNICEF. Polska była również inicjatorem powstania Konwencji o prawach dziecka, gdyż przedłożyła Komisji Praw Człowieka ONZ jej pierwszy projekt.

Najważniejszym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja o prawach dziecka uchwalona w 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych i ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku.

O tym, jak ważne są w naszym kraju prawa dziecka świadczy również fakt, iż zostały one uwzględnione w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

Dziecko powinno znać swoje prawa, rozumieć je i świadomie z nich korzystać. Państwo powinno traktować dziecko podmiotowo i bezwzględnie przestrzegać przysługujących mu praw.

Upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka nie jest wymierzone przeciwko rodzicom. Zarówno rodzice, opiekunowie jak i nauczyciele powinni mieć świadomość, że prawa dziecka nie kolidują z prawami dorosłych, lecz się uzupełniają.

 

Prawa dziecka, podobnie jak prawa człowieka podzielone są według kategorii na prawa:

  • osobiste, umożliwiające rozwój dziecka.

Są to: prawo do życia i rozwoju, prawo do ochrony życia prywatnego, rodzinnego, domowego, tajemnicy korespondencji; prawo do tożsamości, obywatelstwa prawo do rozwoju, prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo poznania rodziców, jeżeli to możliwe, prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo swobody myśli, sumienia i wyznania, wyrażania poglądów  prawo do informacji i materiałów pochodzących z różnych źródeł; prawo do wolności od tortur, poniżającego traktowania, przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych;

 

  • polityczne lub publiczne, dzięki którym dziecko wyraża swoje poglądy i uczestniczy w życiu swojej grupy, społeczności, państwa.

Są to prawa: prawo do wyrażania własnych poglądów, prawo do uczestniczenia w stowarzyszeniach; prawo do odpowiedniego do wieku i stopnia rozwoju traktowania w ramach postępowania karnego

 

  • socjalne, które są obowiązkami państwa i dorosłych do stworzenia odpowiednich warunków do rozwoju umysłowego i fizycznego dziecka.

Są to: prawo do godnych warunków życia i odpowiedniego poziomu życia, prawo do opieki zdrowotnej, prawo do odpoczynku i czasu wolnego;

 

  • ekonomiczne, umożliwiające dziecku przygotowywanie się do niezależności materialnej od innych.

Najważniejszym jest prawo do nauki; w tym prawo do bezpłatnej i obowiązkowej nauki w zakresie szkoły podstawowej ponadto ochrona prawa pracy podejmowanej, czy to w ramach obowiązku nauki czy wakacyjnego zarobku; ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym, podejmowaniem pracy w zbyt wczesnym wieku

 

Akty prawne

 

 Konwencja o Prawach Dziecka

 Deklaracja Genewska

 Deklaracja Praw Dziecka

 Protokół fakultatywny do Konwencji o prawach dziecka w sprawie handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii

 

Przedszkole Samorządowe nr 21
„Na Bojarach”

ul. Staszica 16/18

15-071 Białystok
tel. 85 741 68 33


Powrót na początek strony